Professionell WordPress Plugin Development Book Review

PÄ mitt flyg till Prag fick jag chansen att lÀsa boken Professional WordPress Plugin Development av Brad Williams, Ozh Richard och Justin Tadlock. Efter 9 timmars intensiv lÀsning kan jag bara sÀga att jag blev förvÄnad. Detta Àr en av de bÀsta resurserna jag hittills sett för plugin-utvecklare som vill lÀra sig att göra saker pÄ rÀtt sÀtt.

Den hÀr boken Àr en dröm som gÄr i uppfyllelse för alla som precis börjat utveckla plugins för WordPress. Normalt mÄste du spendera otaliga timmar med att grÀva igenom kod, google sökresultat bara för att hitta halvfÀrdiga instruktioner. Den hÀr boken Àr en praktisk resurs full av bÀsta metoder som jag önskar fick veta nÀr jag började koda.

Denna bok Ă€r en bra resurs för frilansare som vill utöka sina kunskaper och fĂ€rdigheter. Även om det har massor av bĂ€sta metoder och exempel, hjĂ€lper det dig ocksĂ„ att förstĂ„ WordPress-funktionalitetens inre funktion.

Professionell plugin-utvecklingsbok börjar med att förklara vad som Àr ett plugin, varför de Àr viktiga och hur du ska installera och hantera dem. Det dyker sedan in i att förklara plugin-grunden, sanity-metoder, kodningsstandarder och utvecklingschecklista. Boken tÀcker omfattande WordPress-ÄtgÀrder och filterkrokar och visar dig hur du skapar dina egna anpassade krokar. Det dyker senare in i att visa dig hur du skapar ett anvÀndargrÀnssnitt för dina plugininstÀllningar genom att lÀgga till metarutor, skapa widgets, lÀgga till menyer och undermenyer och mer. Det finns ett mycket anvÀndbart kapitel som gÄr in i pluginsÀkerhet som inkluderade datain sanering, nonces, anvÀndarbehörigheter, sÀkerhetsvanor etc. Det finns ett kapitel som förklarar allt om WordPress API: er inklusive alternativen API, instÀllnings-API, transients API och sÄdant. Mitt personliga favoritkapitel var det som handlade om anvÀndare och anpassade inlÀggstyper. IT visar hur du kan stÀlla in specifika funktioner för fördefinierade anvÀndarroller, begrÀnsa Ätkomst, anpassa roller och sÄdant. Kapitlet för anpassade inlÀggstyper fokuserade pÄ hur du utvidgar dina plugin-funktioner till anpassade inlÀggstyper och taxonomier.

Boken hade ocksÄ kraschkurser om HTTP API, Shortcode API, jQuery och Ajax och Cron-hÀndelser. Det fanns ett mycket bra kapitel om felsökning och optimering av dina plugins för fel och fel. Jag kommer sÀkert att anvÀnda detta kapitel mycket för mina framtida plugins. Det fanns ett kapitel som visade hur du marknadsför ditt plugin och skickar det till WordPress.org. Vad Brad glömde att nÀmna dÀr var att om du skapar ett plugin, och du berÀttar för oss pÄ WPBeginner, kommer vi att göra en artikel om det Ät dig. Ger dig en liten boost frÄn vÄr publik.

Det sista kapitlet var verktygslÄdan för utvecklare som inkluderade verktyg, resurser och webbplatser som du kan anvÀnda för att lÀra dig mer.

Brad, Ozh och Justin Àr alla fantastiska utvecklare med massor av erfarenhet och fantastiska plugins som du förmodligen anvÀnder pÄ din WordPress-installation just nu. De har arbetat med mÄnga stora namnkunder och Àr vÀlrenommerade inom WordPress-communityn för sina bidrag.

Jag skulle ge den hÀr boken 5 av 5 för tydlighet och kvalitetsinnehÄll. Om du vill lÀra dig lite mer om utveckling av plugin-program och bÀsta praxis eller utöka din horisont och kompetens, sÄ Àr det hÀr boken du behöver lÀsa.