Online Community Management for Dummies (Book Review)

Jag var vid en session i Affiliate Summit West dÀr jag stötte pÄ Deborah Ng, konferenschef för BlogWorld Expo. Under de senaste Ären har hon och jag blivit goda vÀnner. Jag blev hedrad att tala vid de tvÄ senaste BlogWorld-evenemangen. Jag visste att Deb hade en bok ut, men jag blev verkligen förvÄnad nÀr hon drog en ur sin vÀska och gav den till mig. Jag var galen upptagen nÀr jag kom tillbaka, men jag Àr Àntligen klar att gÄ igenom boken. Nedan följer mina tankar om boken: Online Community Management for Dummies.

Community Management Àr nÄgot du mÄste göra som bloggare. Precis som de flesta andra saker börjar samhÀllen inte vara stora, men det blir bara stort om du Àr en bra community manager. Deb. delar alla olika typer av aspekter till community management. För nÄgon som Àr relativt ny kan det vara mycket att hantera. Jag vet det av personlig erfarenhet. Den hÀr boken beskriver inte bara alla hattar som du mÄste bÀra som community manager, men den visar hur du gör det bra.

Boken tÀcker Àmnen som grundlÀggande översikt över samhÀllshantering, upprÀttande av gemenskapspolicyer och riktlinjer, byggande av en produktiv online-gemenskap dÀr du lyssnar och kommunicerar med dina medlemmar, vÀxer ditt samhÀlle genom att uppmuntra till interaktion och engagemang samt attrahera fler mÀnniskor genom andra ÄtgÀrder. Viktigast av allt, Deb delar sin expertis om hur man bedömer din tillvÀxt, utvÀrderar resultaten och fattar beslut om vad du hittar.

En av de aspekter jag Àlskar med Deb Àr att hon tar sina online-anslutningar offline. Jag pratade med henne över webben för första gÄngen, men nu har jag trÀffat henne vid mÄnga evenemang. Hon Àr exakt samma person som hon Àr online som Àr vÀlkomnande och vÀnlig. Jag tycker att det Àr en sÀllsynt egenskap att ha. MÄnga mÀnniskor jag trÀffar pÄ nÀtet Àr helt olika i verkliga livet. Deb delar sin expertis nÀr det gÀller att ta din online-community offline genom att vara vÀrd för möten, tweetups eller andra evenemang. Boken slutar med tio viktiga uppgifter för samhÀllschefer, tio mÄste ha fÀrdigheter och tio bÀsta praxis.

Jag tror att boken var en lek att lÀsa. Jag kryssade snabbt igenom informationen. Jag önskade att det pratade lite mer om monetiseringsaspekterna, men jag inser att boken redan tÀcker för mycket och att det Àr svÄrt att tÀcka allt.

Om du Àr en bloggare eller en community community manager Àr detta en bok som mÄste lÀsas. För det mesta gillar jag inte Dummies-böcker, men den hÀr var vÀl vÀrt att lÀsa.

BestÀll ditt exemplar av Online Community Management for Dummies

PS Tack Deb för att du undertecknade mitt exemplar. Jag Àlskar att samla böckerna med författarsignatur